چند تمرین و تغذیه سالم برای بهبود عملکرد کبد و سلامت عمومی بدن

کبد یکی از ارگان‌های بسیار مهم بدن است که انسان‌ها اغلب به آن بی‌توجه هستند. بزرگ‌ترین غده بدن انسان در انجام فعالیت‌های سوخت‌وسازی همچون گوارش نقش مهمی ایفا می‌کند. از دیگر کارهای کبد به دام انداختن سموم و تصفیه آن‌ها با تبدیل کردنشان به مواد بی‌ضرر است. شرکت در خون‌سازی (در دوره پیش از تولد) و مقاومت در برابر عفونت‌ها، فراهم ساختن سریع انرژی در هنگام ضرورت و ذخیره آهن از دیگر فعالیت‌های کبد است.

با این تفاسیر حتما متوجه شده‌اید که عملکرد صحیح و درست این عضو بدن در سلامت عمومی انسان تا چه اندازه نقش دارد. به همین خاطر ما در این مطلب چند تمرین ورزشی و مواد غذایی را به شما ارائه داده‌ایم تا به واسطه آنها کبد سالم‌تری داشته باشید.

۱- کشیدن پاها روی سر به تحریک کبد کمک شایانی می‌کند

بهبود عملکرد کبد

این حرکت کششی باعث تحریک کبد و سبب عملکرد بهتر آن می‌شود. این کار به ظاهر ساده کمک می‌کند تا کبد در انتخاب و ذخیره مواد غذایی که در طول روز میل می‌کنید بهتر عمل کند.

روش انجام تمرین:

  • روی کمر دراز بکشید. دست‌ها را کنار پهلو بگذارید به گونه‌ای که کف دست‌ها روی زمین باشد.
  • پاها را بالا بیاورید بدون اینکه آنها را خم کنید.
  • در همان حالت که دراز کشیده‌اید، به آرامی پاها را بالای سر ببرید تا جایی که پاها بتوانند زمین بالای سرتان را لمس کنند.
  • حدود یک دقیقه در این حالت بمانید و دوباره صاف دراز بکشید.

۲- نیم تنه بالایی خود را بچرخانید تا چرخه عملکرد کبد بهتر شود

بهبود عملکرد کبد

وقتی پایین‌تنه ثابت و بالا تنه خود را می‌چرخانید، این حرکت به اکسیژن‌رسانی هر چه بهتر به کبد کمک شایانی می‌کند. همچنین انرژی زیادی را به این غده بزرگ منتقل می‌کند و به همین خاطر کبد می‌تواند با دقت و ظرافت بیشتری مواد غذایی لازم به هر کدام از اندام‌های بدن روانه کند.

روش انجام تمرین:

  • روی زمین به صورت چهارزانو بنشینید.
  • زانوی چپ را با دست راست بگیرید.
  • دست چپ خود را روی زمین در پشت کمر قرار دهید و همزمان به راست بچرخید.
  • حدود ۳۰ ثانیه در این حالت بمانید. سپس همین حرکت را با جهت مخالف تکرار کنید.
  • این حرکت را ۵ بار برای هر طرف بدن انجام دهید.

۳- چرخاندن ستون فقرات و پاها برای اکسیژن‌رسانی بهتر به کبد

بهبود عملکرد کبد

این حرکت فشار اندکی به کبد وارد می‌کند اما حکم ماساژ را برای این عضو بدن دارد. همچنین به اکسیژن رسانی بهتر به کبد نیز کمک زیادی می‌کند.

روش انجام تمرین:

  • روی زمین چهارزانو بنشینید. کمر خود را صاف نگه دارید.
  • پای چپ را بلند کنید و به صورت ضربدری در پشت زانوی راست قرار دهید.
  • دست راست خود را روی پای چپ بگذارید به طوری که اشاره آنها به بیرون باشد.
  • دست چپ را نیز روی زمین در پشت کمر خود بگذارید و صورتتان رو به عقب باشد.
  • در هر حالت ۵ ثانیه بمانید و سپس در جهت مخالف آن را انجام دهید.
  • ۵ بار در هر جهت این تمرین را انجام دهید.

۴- با منقبض کردن و شل کردن شکم به سفت شدن کبد کمک کنید

بهبود عملکرد کبد

وقتی ماهیچه‌های شکم خود را سفت و شل می‌کنید در واقع ارگان‌های داخلی هم تحت تاثیر قرار می‌گیرند و این امر در بهبود عملکرد آنها نقش مهمی ایفا می‌کند.

روش انجام تمرین:

  • روی زمین به کمر دراز بکشید. به آرامی زانوی سمت راست خود را خم کنید و پای چپ را روی زمین قرار دهید.
  • دست‌های خود را بالا ببرید. بازوی دست راست را خم و کف دست راست را روی زمین بگذارید.
  • بدن خود را به سمت جلو خم کنید، خیلی آرام به سمت راست منحرف شوید تا ماهیچه‌های مرکزی شکم کشیده شوند. حدود ۲ ثانیه در این حالت باقی بمانید.
  • دوباره به حالت آغاز تمرین برگردید. اجازه دهید ماهیچه‌های شکم به مدت ۵ ثانیه استراحت کنند. یک نفس عمیق بکشید و دوباره با جهت دیگر بدن آن را تکرار کنید.
  • تمرین را برای هر طرف بدن ۲۰ بار تکرار کنید.
این مطلب هم بخوانید :   رژیم غذایی گیاهخواری چه تغییراتی در بدن ایجاد می‌کند؟

۵- این حالت ضد استرس را تمرین کنید و با فشار دست از عملکرد درست کبد مطمئن شوید

بهبود عملکرد کبد

این موقعیت به شما کمک می‌کند همزمان با ماساژ دادن به کبد خود استراحت دهید و به آن کمک کنید تا بهتر از حالت عادی به فعالیت‌های خود ادامه دهد. این ماساژ انرژی بیشتری به کبد وارد می‌کند.

روش انجام تمرین:

  • به پهلو روی زمین سفت دراز بکشید.
  • به آرامی زانوهای خود را بالا بیاورید. در این حالت حس می‌کنید که عضله‌های شکم ریلکس می‌شوند.
  • دست‌های خود را روی کبد بگذارید. کمی آن را فشار دهید و به مدت ۱۰ ثانیه این ماساژ را ادامه دهید.
  • دست‌ها و پاها را به حالت عادی بازگردانید و ۱۰ ثانیه استراحت کنید.
  • این تمرین را برای هر طرف بدن ۲۰ بار تکرار کنید.

۶- از تمرین دست‌های Qigong Chinese برای ریلکس کردن کبد کمک بگیرید

بهبود عملکرد کبد

در طب سنتی چینی گفته می‌شود که استرس و تلخی باعث از بین رفتن تعادل در عملکرد کبد می‌شود و به آن آسیب می‌رساند. این تمرین کمک می‌کند تا گرفتگی‌های ماهیچه‌ها باز شده و چربی‌هایی که به دیواره کبد چسبیده‌اند را آزاد می‌سازد.

روش انجام تمرین:

  • پاها را به عرض شانه باز کنید و به میزان کمی زانوها را خم کنید. دست‌ها باید در کنار پهلوها آویزان باشند.
  • در حالی که کف دست‌ها به سمت آسمان است بازوی خود را تا شانه بالا بیاورید به طوری که یکی از آنها در جلوی بدن و دیگری در پشت بدن باشد.
  • بازوهای خود را به حالت اول برگردانید. آن دستی که در جلو بود را به پشت و دستی که در پشت بود را به جلو بیاورید و این تمرین را تکرار کنید.
  • این تمرین را ۵۰ بار پشت سر هم انجام دهید.

تغذیه سالم

کبد مسئول تولید صفرا می باشد که این مایع برای تجزیه چربی در سیستم گوارشی، از بین بردن سموم از جریان خون و  فراهم کردن انرژی بیشتر برای بدن کاربرد دارد.

رژیم غذایی و سبک زندگی ناسالم می تواند باعث ایجاد بار اضافی بر روی کبد شود که این امر تجزیه چربی ها و گوارش درست مواد غذایی را برای کبد مشکل می سازد و می تواند منجر به نفخ، بی حالی، احساس سنگینی و اضافه وزن بیش از حد شود.

بنابراین برای حفظ سوخت و ساز بدن، بهبود جریان خون و تجزیه چربی ها اطمینان از سلامت کبد امری ضروری است.

موادغذایی برای پاکسازی کبد

تعدادی از موادغذایی مرتبط با سلامت کبد وجود دارد. این موادغذایی ترکیباتی دارند که به کبد در جهت دفع سموم از بدن و  تصفیه ی جریان خون کمک می کنند.

سیر

مقدار کوچکی از سیر می تواند آنزیم های طبیعی موجود در کبد را برای کمک به دفع سموم از بدن فعال کند.

سلنیوم و آلیسین موجود در سیر در کمک به پاکسازی کبد موثر است.

سبزیجات برگ سبز

مصرف سبزیجات برگ سبز به صورت خام، پخته یا حتی نوشیدن آب این سبزیجات مقدار زیادی کلروفیل را برای بدن فراهم می کند که می تواند به حذف سموم از جریان خون کمک کند، همچنین خنثی کردن آفت کش ها، فلزات سنگین و موادشیمیایی برای مکانیسم طبیعی کبد موثر است.

مصرف کاسنی تلخ، اسفناج، سبزی قاصدک یا سبزی خردل انتخاب ایده آلی برای حذف مواد زائد از خون و بافت های بدن است.

سبزیجات چلیپایی

گل کلم و بروکلی باعث افزایش تولید آنزیمی در کبد می شوند که به دلیل سطح بالایی از گلوکوزینولات موجود در آنها به حذف موادسرطان زا کمک می کنند.

این سبزیجات در کاهش خطر ابتلا به سرطان نقش موثری دارند.

غلات کامل

ویتامین های B موجود در غلات کامل به بهبود سوخت و ساز و عملکرد کبد کمک می کنند.

جایگزین کردن موادغذایی حاوی آرد سفید با انواع مختلف غلات کامل ممکن است در بهبود کلی سلامت سیستم گوارشی موثر باشد.

0/5 (0 Reviews)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.